Ontwikkeling in de vroege kinderjaren

Wij weten dat verschillende kinderen verschillende ontwikkelingsniveaus hebben, en dat de meeste kinderen in dezelfde leeftijdsgroep op school verschillend presteren. Daarom is het belangrijk de ontwikkelingsgeschiktheid van een kleuterschool te kennen.

Enkele kenmerken van een centrum van goede kwaliteit zijn de beschikbaarheid van een grote verscheidenheid aan interessante en boeiende activiteiten, kindvriendelijke ruimten, geschikt en gevarieerd lesmateriaal, en een zorgzame en ondersteunende houding van de eigenaar van het centrum.

Soorten voorzieningen voor jonge kinderen

centra verschillen in wat zij aanbieden aan diensten voor jonge kinderen. Sommige bieden kinderdagverblijven, terwijl andere baby- en kindertehuizen aanbieden.

Kinderdagverblijven hebben een principieel verschil in wat zij aanbieden. Terwijl kinderdagverblijven, een plaats binnen een schoolgebouw, kinderopvangdiensten aanbieden in de vorm van opvang en oudercontact, bieden centra voor zuigelingenzorg in plaats daarvan zuigelingenverzorgingsdiensten aan. Sommige bieden dan ook advies en informatie over kinderopvang.

Kinderdagverblijven bieden, in tegenstelling tot de naam tandscholen, in feite zuigelingenzorgdiensten aan. Deze diensten kunnen bestaan uit ondersteunende diensten in huis, zoals:

het wassen van het kind, de basisverzorging van de peuter, zorgen voor zindelijkheidstraining en interactie, kinderspelletjes en -media, het bereiden van de basisvoeding, het delen van het bed en andere basiszorg en -hulp.

In tegenstelling tot scholen bieden sommige instellingen een combinatie van peuteropvang en kinderopvang op één plaats. Enkele voorbeelden hiervan zijn het kinderdagverblijf Lapses en de kleuterschool Infocentre.

Leren en ontwikkeling van kinderen in de vroege kinderjaren

Cognitieve ontwikkeling

In het algemeen presteren kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar heel anders dan kinderen van dezelfde leeftijd. Dit is zelfs zo in alle studies met menselijke deelnemers. Toch gebruiken kinderen uit alle leeftijdsgroepen hetzelfde op de hersenen gebaseerde leerplan en hebben ze dezelfde reeks ontwikkelingsdoelen, zoals de leerkrachten in de vroege kinderjaren aangeven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.